Öğretmenlik uygulaması dersi Gazi Eğitim Fakültesi ve MEB İl Millî Eğitim Müdürlüğünün iş birliği ile yürütülmektedir. Öğretmenlik uygulaması 1 ve 2 dersi, uygulama öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin bilgi, beceri ve tutumlarını, Millî Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı eğitim-öğretim kurumlarında tecrübe etmelerini sağlamayı hedeflemektedir. 6 saat uygulama ve 2 saat teorik olmak üzere toplam 8 saatten oluşan ve 5 kredisi, 10 AKTS’si olan bu derslerin teorik kısmı öğretim elemanları ile fakültede, uygulama kısmı ise MEB’e bağlı okullarda MEB yönergesi doğrultusunda gerçekleştirilir. MEB yönergelerine aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz.
Öğretmenlik uygulaması yönergesi: Öğretmenlik Uygulaması Yönergesi-1
Öğretmenlik uygulaması durum değerlendirme raporu: Durum Değerlendirme Raporu-1
Öğretmenlik uygulaması gözlem formu: Öğretmenlik Uygulaması Gözlem Formu-1
Öğretmenlik uygulaması uygulama öğrencisi yeterlik göstergeleri: Yeterlik Göstergeleri-1
Öğretmenlik uygulaması uygulama öğrencisi değerlendirme formu: Değerlendirme Formu Ek-1-1
Öğretmenlik uygulaması genel değerlendirme formu: Genel Değerlendirme Formu-1
Öğretim üyelerine yönelik değerlendirme nasıl yapılır?: Değerlendirme Nasıl Yapılır?-1
Fakültemiz 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı I. (Güz) Yarıyılı lisans ders programlarında yer alan “Öğretmenlik Uygulaması” dersi için MEB’e bağlı okullarda danışmanlık eğitim sertifikası olan öğretmenlerin bulunduğu okullar dikkate alınarak Koordinatörümüz Arş. Gör. Aylin UZUN aracılığıyla okul ile iletişim kurulmaktadır. Felsefe Grubu Eğitimi Ana Bilim Dalı öğretmenlik uygulaması dersi için tercih ettiğimiz okulların özellikle birden fazla felsefe alanında uzman ve sertifikası olan öğretmenlere sahip olmasına özen gösterilmektedir. Özellikle okul türleri seçilirken lisans öğrencilerinin ulaşım açısından kolaylıkla gidebileceği okullar seçilmektedir. Bunun yanı sıra okullardaki öğretmenlerin donanımı ve okul imkânları, fiziki yeterlikler, öğrenciye katkı sağlayacak ortamın oluşması açısından koordinatörlüğümüz tarafından dikkat edilen diğer hususları oluşturmaktadır.
Fakültemizde derslerin dönemlik olması sebebiyle eğitim öğretim sürecinde öğretmenlik uygulaması dersi için bir dönem olacak şekilde yazışmalar yapılmaktadır. Ancak öğretmenlik uygulaması koordinatörümüz Arş. Gör. Aylin UZUN öğrencilerin bir yıl boyunca Öğretmenlik Uygulaması 1 ve Öğretmenlik Uygulaması 2 dersi için aynı okulla çalışabilmesi için yazışmaları ve okul koordinatörlükleri ile görüşmeler sağlamaktadır. Çünkü lisans öğrencilerinin okullardaki öğrenciler ile etkileşimini sağlaması için dönemlik uygulamalar yeteri kadar uzun bir süre olamayabilir. Bu süreçte öğrencilerin derste yaptıkları gözlemler ve derslerin anlatımı aşamasında eksikliklerin giderilmesi için dersin uygulayıcı ve katılımcısı arasındaki iletişiminde güçlü olması gerekmektedir. Felsefe Grubu Eğitimi Ana Bilim Dalı öğrenci sayımızın fazla olmaması nedeniyle farklı türde okullarla bir dönem içerisinde çalışamamaktayız. Ancak lisans öğrencilerinin farklı tecrübeler kazanmalarını desteklemek için diğer okullardaki uygulamaları görmeleri sağlanmakta, farklı tür okullarla da dönüşümlü olarak çalışılmaktadır.
Felsefe Grubu Eğitimi Öğretmenlik Uygulaması ve Okul Deneyimi dersine ilişkin son beş yılda Felsefe Grubu Eğitimi öğretim üyelerinden Prof. Dr. Şakir Berber, Prof. Dr. Ayten KOÇ AYDIN, Doç. Dr. Ekrem Ziya Duman, Öğr. Gör. Dr. Canan Gürsel’in uygulama öğretim elemanı görevini üstlendiği görülmektedir. Hangi dersin hangi öğretim üyesi tarafından verileceği ilgili akademik dönemden önce ders dağılımlarının belirlendiği Akademik Kurulda görüşülerek karar bağlanır. Ardından bu süreçte Felsefe Grubu Eğitimi Ana Bilim Dalı uygulama öğretim elemanları tarafından belirlenmiş yönerge ve ölçütlere göre gönüllülük esas alınarak sertifikası olan öğretmenlerin bulunduğu okullar tercih edilmektedir. Okulların ve sertifikalı öğretmenlerin bilgileri Eğitim Fakültesi Koordinatörlüğü ve Felsefe Grubu Eğitimi Ana Bilim Dalı Uygulama Koordinatörleri tarafından dönem başlamadan önce öğretim elemanlarına gönderilen koordinasyon çizelgeleri ile alınır. Felsefe Grubu Eğitimi tarafından uygulama öğrenci (öğretmen adayı) listeleri ve öğretim elemanı dağılımları oluşturulur ve başvuru formuna işlenir. Dekanlık aracılığıyla valilik izinleri alınarak uygulama süreci başlatılır. Daha sonra öğretim elemanları tarafından uygulama derslerinin teorik ders saatleri belirlenir. Uygulama öğretim elemanı ilk hafta uygulama okulunu ziyaret ederek uygulama okul müdürü, koordinatörü, öğretmenler ve uygulama öğrencileriyle tanışarak uygulama sürecini planlar. MEB yönergesine göre her öğretim elemanına 12, her uygulama öğretmenine 6 uygulama öğrencisi düşecek şekilde dağıtım yapılır. Dönem başında uygulama öğrencilerine yönetsel düzenlemeler, devam zorunluluğu, mazeret durumlarında süreci nasıl yönetecekleri konularında bilgilendirme yapılır. Bu süreçte uygulama öğrencilerine MEB uygulama yönergesi, öğretim elemanının uygulama gözlemleri, dönütleri, dosya teslimi ve MEBBİS değerlendirme girişleri hakkında bilgi verilir. Ayrıca Öğretmenlik uygulaması dersi ödemeleri ile ilgili olarak bu süreçte Ana Bilim Dalı Koordinatörü okul ile işbirliği yapılıp eğitim öğretim süreci başladıktan sonra okul müdürü, okul koordinatörü ve uygulama öğretmenlerinden IBAN bilgilerini içeren bir yazı olarak Fakülte koordinatörlüğüne iletir. Bununla ilgili Ana Bilim Dalı koordinatörlüğü bilgileri sadece Fakülte koordinatörlüğüne iletmekle yükümlüdür. Diğer işlemlere dair bilgileri muhasebe birimi ve Fakülte koordinatörlüğü arasında yürütülmektedir.
Felsefe Grubu Eğitimi Ana Bilim Dalında öğretmenlik uygulaması 1 ve 2 derslerinin tüm paydaşlara maksimum katkı sağlayacak şekilde yürütülebilmesi amacıyla değerlendirme formları geliştirilerek süreç içerisinde kullanılmıştır. WhatsApp, e- mail vb. farklı iletişim kanalları ile dersin dinamik işleyişi gerçekleştirilmektedir. Bununla birlikte devam eden süreçte uygulama öğretmeni, okul koordinatörü ve yöneticiler ile görüşmeler yapılarak dersin niteliğinin artırılması amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrenci sayımızın az olması sebebiyle öğrenciler ile birebir ders anlatma süreçleri tartışılıp görüşülmekte ve öğrenciye dersin ilgili sorumlu öğretim üyesi tarafından dönüt sağlanmaktadır. Felsefe Grubu Eğitimi Ana Bilim Dalında öğretmenlik uygulaması dersi süreci hem uygulama okulları koordinatör ve öğretmenlerinin hem de Ana Bilim Dalı öğretim elemanlarının iş birliği ile gerçekleşmektedir. Dönem başında yapılan toplantılara ilaveten, dönem ortasında ve sonunda; uygulama öğretmenleri, öğretim elemanları, öğrencileri ve MEB öğretmenlik uygulaması koordinatörleri ile görüşmeler/toplantılar yapılmaktadır.
Dönem ortasında; öğretmen ve okul koordinatörlerinin işleyişe yönelik fikir ve önerilerini almak amacıyla ara değerlendirmeler yapılır. Okul koordinatörleri de öğretmenlik uygulaması sürecine yönelik görüş ve önerilerini belirtmişlerdir. Dönem sonunda yapılan genel değerlendirmelerde ise uygulama öğretmeni, okul koordinatörü ve müdürünün Öğretmenlik Uygulaması Dersi Öğretmen Adayı Genel Değerlendirme Formu ve dönem sonu toplantılarıyla değerlendirme yapmaları istenmiştir. Yapılan genel değerlendirmeler incelenerek bir sonraki döneme ilişkin öğretmenlik uygulaması işleyiş sürecinin yapılandırılmasında yararlanılmıştır.
Bununla birlikte MEB öğretmenlik uygulaması yönergesinde belirtildiği gibi, öğretim elemanı bir dönemde en az 2-4 kez uygulama öğrencisini gözlemleyerek uygulama öğrencisinin performansını değerlendirmiştir. Öğretmenlik uygulaması dersinin 2 saat teorik kısmı kapsamında uygulama öğrencileri ile öğretim elemanının yapmış olduğu görüşmelerde uygulama öğrencilerine plan hazırlama, uygulama ve değerlendirme konularında geri bildirimler verilmiştir. Öğrenciler eksik oldukları konuları gidermek amacıyla Felsefe Grubu Eğitimi Araştırma Görevlileri ile görüşmeler yaparak derste anlattıkları sunumları, Bosna Binası 5. Kat 544 numaralı Araştırma Görevlileri odasında konu anlatımları yapmışlardır.
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.